De agenda van een 8 jarige

Meisjes ballet juf
  • Maandag: school en gitaarles
  • Dinsdag: school en zwemles
  • Woensdag: halve dag school en het verjaarspartijtje van vriendje X
  • Donderdag: school en dyslectie-ondersteuning
  • Vrijdag: school en weerbaarheidstraining
  • Zaterdag: balletles en de verjaardag van opa.

Het klinkt overdreven maar een dergelijke agenda is helemaal niet gek voor een kind van 8. Op zondag gewoon lekker even de hele ochtend in je pyjama televisie kijken en daarna een beetje buiten spelen, is zelfs voor sommigen nog een luxe. Conclusie: jonge kinderen hebben het druk. Hoe goed of slecht is dat nu eigenlijk?

Jong geleerd is oud gedaan.

Als volwassene weten we bijna niet beter; nog voor we goed en wel zijn opgestaan hebben we in ons hoofd al een waslijst aan klussen, taken en afspraken opgesteld die allemaal die dag afgetikt moeten worden. ‘s Avonds stappen we doodmoe ons bed weer in en bereiden we ons voor op de volgende marathon. Op zich zou het dus best goed zijn om kinderen al snel te laten wennen aan het plannen en rennen dat bij zo’n volle agenda komt kijken.

Elke dag is een avontuur

Helaas vergeten we dan dat voor een kind elke dag een aaneenschakeling is van leermomenten. Wat voor ons doodgewoon is, is voor een kind volkomen nieuw. Spelen, omgaan met een ander kind dat gemeen doet, de teleurstelling verwerken dat je een rood rietje kreeg in plaats van een blauwe en plannen maken het bouwen van een nieuwe hut. Wanneer we alles inplannen en daarmee steeds minder vrije tijd overlaten voor het onverwachte en het spontane, dan kan dit effect hebben op de mate van creativiteit en zelfstandigheid waarmee een kind de wereld tegemoet treedt. Alles is gepland, ingevuld en uitgedacht. Daarnaast heeft een kind, hoe actief het ook is, ook gewoon behoefte aan rust en ontspanning. Vraag je eens af, hoe erg zou het zijn als je kind geen piano speelt of clubkampioen wordt, maar wel gewoon lekker kind kan zijn?